neljapäev, 8. veebruar 2007

42

Kui mõned asjad korduvad, siis sellepärast, et ma täiendasin seda vahepeal ega lugenud väga hoolikalt eelnenut.
Ma vaatasin oma emoblogi, (mida teie loodetavasti ei näe, lihtsalt sellepärast, et on hea, kui mul on midagi, mis on päris minu oma) ja taipasin, et mõned asjad on olulised ja panin nad kirja ja siis panin veel mõned ja... Igatahes.
Mõningad tähtsad punktid.
Mõnda neist peaksin ma enda arust üritama täita, mõned neist on asjad, mida oleks mul raske mitte täita.
Ilmselt kirjutan neid juurde, sest ma pole varem mõelnud nende konkreetse sõnastamise ja kirja panemise peale ning neid on rohkem kui praegu kirjas...

1. Ma ei tohi häbeneda oma mõtteid lihtsalt sellepärast, et nad on minu omad. Lihtsalt sellepärast, et nad on salajased.
2. Ma ei tohi endale valetada. Mitte natukenegi. Mitte mingi asja kohta.
3. Ma pean teadma, kes ma olen. See on keeruline. Aga ma üritan sellega tegeleda.
4. Ma pean teadma, miks ma midagi teen. See on umbes sama, mis endale valetamise koht.
5. Ma ei tohi kedagi alandada ega sõimata lihtsalt sellepärast, et ta minule ei meeldi. Ka mina olen aeg-ajalt sõimu ära teeninud, aga kõike saab lahendada ka muud moodi.
6. Füüsiline vägivald ega kellegi poolt tekitatud valu ei ole aktsepteeritavad. Need on halvad ja neid tuleb vältida.
7. Vaimne vägivald on hullem kui füüsiline ja seda tuleb vältida nii palju kui üldse võimalik ning võimaluse korral takistada.
8. Ma olen tegelikult hea ning oluline.
9. Mul on õigus. Paljudes asjades. See, et keegi teine ütleb midagi muud valjema häälega või on enesekindlam, ei tähenda, et tal on õigus.
10. Ka minu arvamus on oluline.
11. Mul on õigus oma arvamusele, aga seda pole mõtet teistele peale suruda ning kui keegi vaidleb millegi üle, siis võib ta jätta vale arvamuse juurde, seni kuni see suurt vahet ei tee. Üldiselt ei tee.
12. See, et ma pole saanud päriselt elada eriti rohkem kui aasta otsa, ei tähenda midagi. Ma küll alles kasvan ja muutun, aga olen ikkagi samaväärne teistega.
13. Kui mulle tehakse haiget, on kõige mõttekam naerda. Kui see ei mõju, tuleb sellest isikust eemale hoida. Kui see pole võimalik... siis kõigepealt tuleb talle sõnadega selgeks teha, et see on vale. Kui ta ei kuula, siis tuleb talle haiget teha niimoodi, et ta enam kunagi ei naaseks. Aga füüsilist vägivalda tuleb alati võimaluse korral vältida.
14. Naeratamine on oluline.
15. Kallistamine on hea.
16. Loomade vastu peab hea olema ning neid austama. Kui loom ründab, on see tavaliselt inimese süü. Välja arvatud siis, kui loom on haige või midagi sellist. Inimene peaks tohtima looma tappa ainult enesekaitseks. Üldiselt nii ei ole. Ning enesekaitse ei tähenda ründava koera (või muu looma) tapmist. Koerte (nende, kes pole marutõves) rünnakuid saab vältida õige kehakeele ja käitumisega. Kui keegi põhjustab rünnaku, siis on selles süüdi tema ise, mitte loom.
17. Austus tuleb välja teenida.
18. Tühjad lubadused on halvad.
19. Mugava elu soovimine ei ole halb. Seni kuni seda ei tehta liialt teiste arvelt.
20. Teha asju vastupidiselt normidele ei ole halb, seni kuni normid ei ole olemas ainult mugavusest ja harjumustest või mingil muul säärasel põhjusel.
21. Kõige tähtsam on olla mina ise.
22. Teiste inimeste ootusi ei ole vaja täita.
23. Tapmine on halb.
24. Teistele haiget tegemine on halb.
25. Teiste inimeste nutma panemine on halb.
26. On halbu asju, mida ei saa vältida. Siis tuleb lihtsalt üritada asjad võimalikult valutuks muuta.
27. Mõned inimesed paistavad väärivat haiget saamist. Üldiselt ei ole neile haiget tegemisel siiski mõtet.
28. Loomad on olulisemad kui inimesed. Aga mõnikord tuleb teha nägu, et see ei ole nii. Seda juhtub ääretult harva.
29. Kõige tähtsam on ikkagi see, mida MINA tahan. Aga mitte alati.
30. Sõbrad on olulised.
31. Inimesi peab armastama. Aga ainult niipalju kui nad seda väärt on. Kui, siis natuke rohkem, soovitatavalt kindlasti mitte vähem.
32. Hoolimises ei ole midagi halba.
33. Loll olemine on halb, aga mõnikord pole sinna midagi parata.
34. On palju inimesi, kes on väärt, et nende valu enda peale võtta. Aga sel juhul ei ole mõtet kellegi teise juurde seda valu edasi andma minna.
35. Vastutada peab oskama.
36. Oma seisukohti võib ümber vaadata, aga mõistlikke põhimõtteid ühiskonna või sõprade survel ümber vaada mitte. Samas on mõistlik väga ebamäärane mõiste. Teadmine, mis seda on, mis mitte, peab endal olema.
37. Tehtud asju ei ole mõtet kahetseda. Kui midagi on tehtud, on see tehtud.
38. Kui minu tegevus on viinud millegi negatiivseni, peaks üritama seda heastada, kui see on minu võimuses.
39. Keegi ei kirjuta mulle ette kuidas elada.
40. Hea tegemine ei ole halb.
41. Abi pakkumine on hea.
42. Mõtlemine on tähtis.
43. Hoolimist ei pea häbenema.
44. Valetamine pole tegelikult ilus. Aga mingil määral on see lubatud. Aga ainult nn valged valed.
45. Tähtsaid asju ei peaks varjama.
46. Ilusaid asju võib öelda lihtsalt niisama.
47. Teiste naeratama panemine ja õnnelikuks tegemine on hea.
48. Kui kellelgi on õigus, tuleks seda avalikult tunnistada.
49. Parem on asju järgi küsida kui jätta endast tarka muljet.
50. Parem on asju üle küsida kui pärast kahetseda.
51. Kui ma olen kellegi peale põhjusega pahane, on targem see välja öelda, kui omaette vaikselt põdeda. Aga kui on selge, et see midagi ei muuda, võib selle üle enne natuke mõtelda.
52. Kui ma olen halvas tujus, on targem see välja öelda enne, kui ma niisama midagi nõmedat ütlen, et teised teaksid sellega arvestada.
53. Pahas tujus olles on parem teistega mitte rääkida ning üritada sellest lihtsalt üle saada. Tavaliselt läheb see peagi ise üle.
54. Kellegi üle naerdes peaks kindel olema, et see keegi naerab kaasa, ning siiralt, sest muidu on see väga halb.
55. Kõik inimesed on võrdsed.
56. Aga mõned on võrdsemad kui teised.
57. Maitseküsimustes on minul alati õigus, aga see ei tähenda, et kõik teised eksivad.
58. Viisakus ei ole kohustuslik.
59. Raamatutes, õpikutes ega ajalehtedes ei ole alati tõde. Noh, muidugi, SL Õhtulehest rääkides, siis: mõnes ajalehes ei ole kõik vale.
60. Ebatolerantne võib olla küll, aga seda ei ole vaja liialt välja näidata.
61. Kõik inimesed ei ole head.
62. Loa küsimine on hea.
63. Kui ma midagi teha ei taha, siis üldiselt võib selle tegemata jätta. Mõnikord on see raske ja mõnikord pole see eriti hea mõte. Aga tihtipeale see kehtib.
64. Häbeneda pole mõtet. Mitte millegi üle. Mõnikord on see raske, aga sellel pole mingit mõtet ju tegelikult.
65. Tegelikult ei saa mulle keegi haiget teha peale minu enese.
66. Endale haiget tegemine on küll raske, aga ka seda väikest võimalust tuleb täielikult vältida.
67. Täiesti üksinda ei ole võimalik elada.
68. Kui midagi on valesti või halvasti, siis pole sellest midagi, kui kellelegi rääkida.
69. Inimestele ei tohiks muresid juurde tekitada, kui neil on niigi raske.
70. Ükski inimene ei ole täiuslik.
71. Nutmist pole mõtet häbeneda ega pisaraid tagasi hoida. Mõnikord on lihtsalt vaja. Pärast on vähemalt natukenegi kergem.
72. Ei ole mõtet näidata ennast targemana kui ma tegelikult olen. See on peaaegu sama, mis mõned eelnenud punktid.
73. Sõpruse eest peab hoolt kandma.
74. Ma ei tohi teistele tekitada põhjendamatuid kannatusi ega ebameeldivusi.
75. Teiste privaatsust peab austama.

Kommentaare ei ole: